נשירת שיער והתקרחות

נשירת שיער והתקרחות

התקרחות היא מונח רחב יותר לכל הסוגים של נשירת שיער, ומשפיעה על מספר עצום של אנשים בישראל.

על פי הערכות שונת, כמחצית מהגברים יחוו נשירת שיער כלשהי עד שהם יגיעו לגיל 50, כאשר נשים צפויות לחוות נשירת שיער לאחר גיל המעבר, או אפילו לפני, בממוצע גיל 52.

לא כל נשירת שיער מעוררת דאגה. כולנו מאבדים שיער באופן קבוע, כאשר האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה מסבירה כי אובדן בין 50-100 שערות ביום נחשב לנורמלי – בהתבסס על הקרקפת הממוצעת המכילה 100,000 זקיקי שיער.

אבל אנשים מסוימים מאבדים הרבה יותר שיער. ורבים יחוו סוג של התקרחות, כלומר העדר שיער מוחלט או חלקי במקום בו הוא נועד בדרך כלל לצמוח.

עבור נשים שחוות זאת, נשירת שיער או דילול לרוב מתרחשות בחלק העליון של הראש, כך שקשה להסתיר אותו. במקרים אלו נשים לעיתים קרובות מגלות את השינוי במראה שלהן כמטריד באופן מובן.

ולא רק השיער על הראש שלנו יכול להיות מושפע; אנשים רבים הסובלים מהתקרחות יאבדו גבות, ריסים ואפילו שיער זרוע או רגליים.

גורמים להתקרחות

הגורמים משתנים התאם לסוגים השונים של התקרחות שיש. למשל, עבור גברים רבים שחווים דילול שיער – זה בדרך כלל בגלל גנטיקה תורשתית.

אם נשירת שיער אינה תורשתית, הסיבות נעות בין לחץ רגשי ופיזי לדיאטה חמורה ותרופות חזקות, תלוי בסוג התקרחות.

Alopecia Areata הוא מצב אליו מתייחסים לרוב, ובאופן שונה מנשירת שיער כתוצאה מגורמים חיצוניים, זהו מצב אוטואימוני. לא מובן לגמרי מדוע אנשים מסוימים מפתחים את המצב.

לחץ בהתקרחות

התפיסה המוטעית הנפוצה ביותר לגבי נשירת שיער מכל סוג שהוא, היא שזה פשוט נגרמם בגלל לחץ. זה בהחלט לא פשוט כמו זה.

במקרים של התקרחות אראטה עליה דיברנו, המכונה לעתים קרובות 'התקרחות מתח' על ידי התקשורת וכמה רופאים, יש אנשים שיכולים לקשר בין אירוע ההתקרחות הראשון שלהם לאירוע מלחיץ, אך חלקם לא יכולים. Alopecia Areata יכולה להכות בכל גיל ויש כאלה שזה קורה בזמן בחייהם כשהם מרוצים ביותר.

תסמיני התקרחות

כמו לגבי הגורמים, ישנם תסמינים שונים מאוד בהתאם לסוג התקרחות. עם זאת, יש תבניות התקרחות גברית ונשירת שיער בנשים יותר נפוצים. אצל נשים זה בדרך כלל מתגלה כשהשיער דליל על פני כתר הראש. קו השיער לרוב אינו מושפע, חוץ מנסיגה רגילה שכולנו חווים ככל שאנו מתבגרים.

עבור סוגים פחות שכיחים של התקרחות, הסימנים והתסמינים נעים בין 'כתמים' קירחים ודילול שיער לעור קשקשי ומגרד.

האם להתקרחות יש סיבוכים בריאותיים אחרים?

מלבד הסימפטומים הגופניים של נשירת שיער והנושאים הרגשיים סביב המראה המשתנה, כמו גם ההשפעה הפסיכולוגית של התקרחות, יש גם השפעות פיזיות. מחסור בשיער באף למשל יכול לגרום לאף לטפטוף ברצף מתמשך. אצל אנשים רבים עם התקרחות וחוסר ריסים עלול להיגרם גירוי בעיניים, מכיוון שהריסים מספקים מחסום בפני כניסת החצץ לעיניים. אך מצבים אלו יותר נדירים ובדרך כלל מדברים על נשירת שיער בראש בלבד.

סוגי התקרחות

Alopecia Areata הוא אחד הגורמים השכיחים ביותר לנשירת שיער או לדלילתו, מלבד נשירת שיער תורשתית. מעריכים כי זה משפיע על אדם אחד מכל 100, וגנטיקה משחקת תפקיד באחד מכל חמישה מקרים. הסובלים מאלופציה אראטה חווים לעיתים קרובות נשירת שיער פתאומית, דרמטית וחוזרת ונשנית והיא יכולה להשפיע על גברים, נשים וילדים.

טיפול בהתקרחות

כרגע אין טיפולים מוצלחים לחלוטין עבור Alopecia Areata, אך אנשים רבים יראו את שיערם צומח בחזרה באופן טבעי לאחר זמן מה.

לנשירת שיער נקבה וגברית כאחד אפשרויות הטיפול מוגבלות, ואפילו לאלה המוצעות אין אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.

קרם מינוקסידיל הוא כיום אפשרות הטיפול הזמינה ביותר עבור גברים ונשים הסובלים מהתקרחות, אך יש להשתמש בו במשך מספר חודשים לפני שאפשר יהיה לראות תוצאות כלשהן, וגם מעריכים שהוא רק יעזור לצמיחת שיער מחדש בכל אחת מכל ארבע נשים. 

להלן כמה מהטיפולים הנפוצים ביותר:

סטרואידים מקומיים- מריחה

קרם סטרואידים, ג'ל וכו' עשויים לעזור לצמיחה מחודשת של השיער, אך אינם עובדים כמו זריקות סטרואידים. יתכן ושווה לנסות אם יש לך טלאים קרחים שאינם מתאימים להזרקת סטרואידים, או אם אתה מחכה לפנות למומחה לקבל זריקות סטרואידים. אם מתרחשת צמיחה מחודשת זה לוקח 3-6 חודשים. אין טעם להמשיך בטיפול זה אם לא תתרחש צמיחה חוזרת לאחר שישה חודשים.

תמיסת מינוקסידיל

מריחה לתוך הכתמים הקירחים והוכח כי היא מקדמת צמיחה מחודשת של השיער בחלק מהמקרים. זהו אותו טיפול המשמש להתקרחות נפוצה של גברים. לא ידוע איך זה עובד. אחוז ההצלחה אינו גבוה אך עשוי להיות שווה ניסיון. בפרט, אם יש לך טלאים קרחים נרחבים יותר שאינם מתאימים להזרקת סטרואידים, או אם אתה מחכה לפנות למומחה להזרקת סטרואידים.

אתה זקוק למרשם פרטי ועליך לשלם את מלוא עלות המוצר, מה שמייקר אותו. אם זה עובד, זה בדרך כלל לוקח 2-3 חודשים של טיפול לתגובה ראשונית, ושנה לתגובה מקסימאלית. אין טעם להמשיך בטיפול זה אם לא חל שיפור לאחר שנה אחת.

יש אנשים שמרגישים ששילוב של סטרואידים מקומיים עם מינוקסידיל נותן סיכוי גבוה יותר לצמיחת שיער מחדש מאשר כל טיפול בלבד. עם זאת, אין ראיות מחקריות המוכיחות זאת.

זריקות סטרואידים

הזרקות של סטרואידים לטלאי הקרחת של הקרקפת מדכאות את התגובה החיסונית המקומית המתרחשת באלופציה אראטה. זה יכול לאפשר לזקיקי השיער לתפקד שוב כרגיל ולשיער לצמוח מחדש. טיפול זה עשוי להיות אפשרות לטלאי קירח אחד או יותר. זריקות סטרואידים נחשבות כטיפול היעיל ביותר עבור טלאים של התקרחות ארטאה שאינם גדולים מדי. עם זאת, הם לא עובדים בכל מקרה.

טיפול זה נעשה בדרך כלל רק על ידי מומחה עור ולכן בדרך כלל תצטרך לפנות לבית החולים. בדרך כלל ניתנות מספר זריקות (כ -1 ס"מ זה מזה) בכל מפגש של טיפול, אך המספר מוגבל לרוב מכאב. לכן, אזורים קירחים גדולים אינם מתאימים לזריקות סטרואידים. צמיחה מחודשת ראשונית אורכת 1-2 חודשים והזריקות חוזרות על עצמה כל 4-6 שבועות.

למרבה הצער אין טיפולים מובטחים שיעבדו ומה שמראה תוצאות מסוימות עבור אדם אחד לא עבור אחר. אפשרויות הטיפול המוצעות יכולות להשתנות במידה ניכרת בין רופאי העור. 

השתלת שיער 

האפשרות שלה כמובן שיעור ההצלחה הגבוהים ביותר היא השתלת שיער. המחיר של השתלת שיער גבוה יותר משאר הפתרונות בציינו עד כה, אבל מסיבות ברורות מאליו. 

שהשתלת שיער לוקחים שקיקי שיער מאזור אחר בקרקפת ומשתילים אותם באזורים הקירחים. 

החיסרון בהשתלת שיער כמובן הוא שההליך לא מתאים לאילו שאין להם זקיקים להשתלה- כלומר בעלי התקרחות מתקדמת מדי.

כיצד ניתן להתמודד עם תסמיני התקרחות?

אנשים רבים שחווים התקרחות ירגישו באופן טבעי לחוצים וחרדים מהופעתם המשתנה. להשלים עם התקרחות זה לרוב למצוא דרך להתמודד את המצב. רבים פונים לפאות, כובעים וצעיפים כדי לכסות את נשירת שיערם. חלקם שמחים יותר לאמץ את ההתקרחות שלהם, וכדאי לזכור שאנשים עדיין יכולים להיראות נהדר עם נשירת שיער. זה למצוא מה עובד בשבילך.

העצה הטובה ביותר שלנו תהיה לחפש אחרים עם התקרחות לקבלת תמיכה. קל להרגיש מבודד עם התקרחות אבל יש הרבה אנשים שיודעים איך אתה מרגיש. דיבור עם אחרים יכול לספק מקור נהדר לתמיכה רגשית ולעצות מעשיות. 

בחורה מוצאיה שיער מהמברשת
נשירת שיער והתקרחות

3 שיטות שיעזרו לך להצמיח את השיער

סובלים מהתקרחות או מחסור בשיער במקומות מסוימים? הצמחת שיער הינה פתרון שכדאי להכיר. ישראלים רבים מוצאים עצמם מתוסכלים בשל המפרצים ההולכים וגדלים, המחסור בשיער גבות

קרא עוד »
אישה נוגעת בשיער החום שלה עם שתי הדיינים
נשירת שיער והתקרחות

4 דרכי טיפול בנשירת שיער

נשירת שיער הינה תופעה נפוצה בישראל, באירופה ובכלל ברחבי העולם בקרב נשים וגברים. נשירת השיער עשויה לנבוע מסיבות שונות הן בשל גנטיקה, הן בשל טיפולים

קרא עוד »
מגזין בי אסתטיק
הבית האינטרנטי שלכם לכל הקשור
לכלל טיפולי האסתטיקה בישראל.
מגזין מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש.
הצטרפו למאות מטופלים מרוצים שזכו לטיפול אסתטי אצל הרופאים שלנו במחירים מיוחדים.
פגישת ייעוץ/שיחת ייעוץ *ללא עלות*
דברו עם מומחה:
עקבו אחרינו בפייסבוק
רוצים לדבר עם רופא מוביל באזור שלכם?
השאירו פרטים עכשיו ונפנה אתכם למרפאה הרלוונטית ביותר!